Nagy Gross-menet vetett véget a Hirscher-hegemóniának Adelbodenben
repens 2015.01.11. 12:36
A mostoha időjárási körülmények ellenére többé-kevésbé rendben lezajlott Adelbodenben a férfi alpesi síelők műlesiklása. A verseny komoly meglepetést hozott - nemcsak azért, mert nem Marcel Hirscher zárt az élen, hanem azért is, mert az olasz Stefano Gross élete első győzelmét aratta. A német Fritz Dopfer viszont hiába hajt ugyanerre, másodperces előnyt adott el a második futamban. Hirscher a dobogóra azért felfért, Samsal Dalibor pedig célbaért - nagy hátránnyal, a 44. helyen.
Havazás miatt félórás késéssel kezdődött a férfi műlesiklás a Chuenisbärglin. A hó 10:30-ra se állt el, de a szervezők zöld utat adtak a rajtnak. Nehéz volt megtippelni, ki is jár jól a körülményekkel - a hó a magasabb rajtszámúakat segíthette, ám a fagypont körüli hőmérsékleten jobbnak tűnt minél előbb indulni. Az első futam pályáját a norvég Christian Mitter, a másodikét a német Albert Doppelhofer jelölte ki.
Fritz Dopfer indíthatta az első futamot, és játszhatott hókotrót (stílszerűen narancssárgás botokkal) - mint később kiderült, nagyon is szerencsés volt ez a rajtszám (1.). Mario Matt a szezonbeli első befejezett versenyére hajtott, ám hiába jött másodperccel lassabban, a letörésnél így is kapura lépett. Marcel Hirscher is fokozatosan egyre nagyobb hátrány szedett be, háromnegyed másodpercnél állt meg az óra (3.). Patrick Thaler pár századdal tűnt csak jobbnak az osztráknál, ám a cél előtti kapukban mesterien kanyargott, egyetlen tizedre csökkentette hátrányát (2.). Első svédként Mattias Hargin követte, sokkal lassabb volt az előtte indulóknál (6.).
Felix Neureuther hatalmasat mentett a második szektorban, rengeteget vesztett vele, majd az utolsó kapuk egyikébe ő is belebotlott. Henrik Kristoffersen a norvég pályatűzésből aligha profitált, vérszegény menettel senkit nem előzött meg (8.). Jens Byggmark valamivel jobban jött, ám a meredeket túlóvatoskodta, még Hargintól is kikapott (7.). Jean-Baptiste Grange lassabb menettel, ám jobb alsó szakasszal másodpercen belül maradt (4.), majd Axel Bäck egy villámgyors kieséssel keserítette a svédeket.
Alekszandr Horosilovnak láthatóan nem feküdt ez a pálya, senkivel nem tudott versengeni az élbolyból (12.). Alexis Pinturault hasonlóan leszerepelt (10.), ám Stefano Gross óvatosra vett alsó résszel is másodpercen belül maradt (5.). Sebastian-Foss Solevåg is villámgyorsan kiesett, jelezve a norvég pályatűző tökéletes alkalmatlanságát, majd André Myhrer tegnapihoz hasonló szerencsétlenkedése (11.) után jöhetett az első reklámszünet.
Ted Ligety volt az a szerencsés, aki előtt így hosszabban takaríthatták a pályát, ám bátortalan síeléssel így is majd 2 másodpercet szedett be (14.). Markus Larsson hasonlóan lassú tempót egy pocsékul indított meredekkel tetézett, ezzel elorozva az amerikaitól az utolsó helyet (17.). A hó közben esőre váltott, köd is kezdett leszállni, nem csoda, hogy a sérülésből visszatérő Manfred Mölgg se váltotta meg a világot (16.). Ivica Kostelić szokás szerint a továbbjutásért harcolt (22.), majd Reinfried Herbst egy egész szép futamot rontott el a meredeken (18.). A gyenge menetek után Anton Lahdenperä jelezte, hogy lehet azért még jól síelni, az aljára belassulva is csak másfél másodpercet kapott (13.), majd Daniel Yule pár kapu után visszagyalogolva végül a meredeken búcsúzott.
Az újabb reklámszünetet Benjamin Raich követte, nevéhez méltatlan botorkálással (26.). Giuliano Razzoli hatalmas tempót vállalt be, a meredekre talán túlzottan is befékezett, így is alig csúszott másodpercen túlra (9.). Julien Lizeroux a meredeken nagyot hibázott (21.), David Chodounsky pedig nagyobb hiba nélkül is 2 másodpercnél többet kapott (19.). Steve Missillier (20.) és Victor Muffat-Jeandet (15.) is gond nélkül továbbment, Juasza Naoki (25.) és a top-30-at záró Luca Aerni viszont komolyan aggódhatott ezért (24.).
A körülmények viszont ezúttal sem kedveztek a magas rajtszámmal indulóknak, csak a kiesők helyére tudták beverekedni magukat néhányan. A német Linus Strasser volt az egyedüli, aki egyáltalán meg tudott előzni valakit a top-30-as célbaérők közül (23.). Befért még a második futam mezőnyébe Dave Ryding (27.), Adam Žampa (27.), Jonathan Nordbotten (29.) és Tim Kelley (30.).
Samsal Dalibor 52-essel rajtolt, nem volt esélye a továbblépésre. 5,75-ös hátrányával az előtte célba érők közül egy embert előzött meg. Végül a 44. helyet gyűjtötte be.
------------------------------------------
x8második futamra kitisztult az idő, -4°C-ra süllyedt a hőmérséklet, vagyis lényegesen jobbá váltak a körülmények. Az első pontjaira hajtó Kelley nyithatta a futamot, ám - nincs rá jobb kifejezés - nem volt elég esze ahhoz, hogy ezt megvalósítsa: túlvállalta magát, és végül kapura lépett. Nordbottenről is majdnem ugyanezt lehet elmondani, egy hatalmas hiba után azért célba ért (26.). Az első "rendben lévő" menetet így Adam Žampa produkálta, bár a meredekkel neki is meggyűlt a baja (23.). Ryding az utolsó kapuknál szorult kicsivel a szlovák mögé (24.), Raich viszont minimális előnnyel át tudta venni a vezetést (21.). Juasza remek részidő után a letörés előtt letörten vehette tudomásul, hogy szinte le kellett állnia (25.), Aerni viszont biztonságinak tűnő menettel is átvette a vezetést, főleg hibátlan alsó szakaszának köszönhetően (19.). Strasser szokás szerint bevállalós menetet produkált, ám az alján rosszabbul kanyargott, századokkal a svájci mögé szorult (20.).
Kostelić most végre megcsillantott valamit régi önmagából, végig tartani tudta Aerni tempóját, és 7 századdal átvette a vezetést (18.). Ki tudja, talán utoljára állhatott a szponzorfal elé a horvát legenda? Lizeroux hamar elrontotta a horvát örömét, majd 8 tizeddel vette át a vezetést (9.), majd Missillier kicsivel honfitársa mögé sorolt be (12.). Chodounsky beékelődött a gallok közé (11.), majd Herbst egy érdekes kapuvétellel Kostelić elé érkezett (15.). Markus Larsson a meredeken kisebb késésekkel is át tudta venni a vezetést (7.), Mölgg viszont majd egy másodpercet kapott a svédtől (17.).
A reklámszünet után Muffat-Jeandet következett, nem volt szerencséje: épphogy Missillier mögé szorult (13.). Ligety a meredeken nagyon szenvedett, a mezőny hátsó felébe esett vissza (22.), és Lahdenperä sem lehetett elégedett a futamával (16.). Horosilov is felejthető napot zárt, a meredeken javított kicsit az összképen (10.), Myhrer viszont gondoskodott róla, hogy két svéd legyen az élen - pechjére kicsivel kikapott Larssontól (8.).
Pinturault szokásos bevállalós síelése ezúttal is a szokásos kiesést eredményezte, kapura lépett. Razzoli már majd egy másodperces előnyről indult, a meredekig nagyjából tartotta is, a végén viszont csak pár századdal vette át a vezetést (4.). A reklámszünet ezúttal a legrosszabbkor jött, ugyanis elkezdett esni a hó - Kristoffersen ennek ellenére vezetett, ám az utolsó kapuknál szinte megállva egyetlen századdal végül kikapott az olasztól (5.). Byggmark sokkal lassabb futamot zárt le félúton egy kieséssel, majd Hargin hasonlóan vérszegény menettel keserítette a svédeket - ő legalább beért a középmezőnybe (14.).
Gross életét egy kapuszerelés keserítette, várhatott kicsit a rajtban, ennek ellenére több mint fél másodperccel átvette a vezetést (1.). Grange egy nagyobb rontás után a meredeken se volt az igazi, pechjére egyetlen századdal Kristoffersentől is kikapott (6.). Hirscher kevéske előnyét a meredekig őrizte, ott viszont szemre is csúnya síeléssel 3 századdal végül kikapott az olasztól (3.). Thaler 9 tizedes előnyt adott el a pálya feléig, a meredekre fordulva pedig kiesett - hatalmas esélyt dobott el az olasz veterán. Dopfer így egy másodperces előnyről vághatott neki a futamnak. Egészen a legaljáig jól is gazdálkodott vele, ám a meredek felénél még fél másodperccel vezetve az utolsó kapukat annyira óvatosan vette, hogy 2 századdal kikapott Grosstól (2.). Továbbra is hiába vár első győzelmére a német - az olasz viszont teljesen váratlanul megszerezte azt.
Stefano Gross ma igazán nagyot alkotott, 59. versenyén megszerezte élete első Világkupa-győzelmét, 4. alkalommal állhatott a dobogóra. Fritz Dopfer 104. versenyén 7. dobogóját húzta be, a szezonban már a 3-at - a győzelemre viszont még mindig hiába vár. Marcel Hirscher 138 verseny után 68 dobogónál jár, szakágiban átvette a vezetést.